کارکرد عبادی مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

هدف از عبادت خسته کردن جسم، انجام حرکات خاص و لقلقه زبان نیست بلکه روح و جان عبادت یعنی توجه قلبی به معبود حقیقی است. در پیدایش توجه قلبی شرایط و عوامل فراوانی نقش دارند که از آن جمله مکان عبادت است. مسجد یکی از بهترین مکان ها برای حضور در درگاه الهی و سپاس و شکرگزاری از اوست. پیامبر اسلام علاوه بر حضور در مسجد و اقامه نماز و عبادت درآن دیگر مسلمانان را ترغیب و تشویق به رفت و آمد به مسجد می کردند. در آیات و روایات بر اقامه نماز بویژه نماز جماعت در مسجد به فراوانی تاکید و برای آن فضایل بسیاری نقل شده است.

 بطور مثال خداوند متعال در سوره بقره آیه 43 میفرماید "نماز را به پا دارید و زکات بپردازید و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید" و در سوره آل عمران آیه 43 میفرماید "ای مریم برای پروردگار خود خضوع کن و سجده به جا آور و بارکوع کنندگان رکوع کن" و در سوره نساء آیه 102 نماز جماعت را حتی در جنگ مهم می شمارد و میفرماید "هرگاه (در سفرهای جهاد) شخص تو (یا فرمانداران از طرف تو) در میان سپاه اسلام باشی و نماز بر آنان به پا داری باید سپاهی با تو مسلح به نماز ایستد و گروهی که نماز نخوانده اند به نماز آیند و این سپاه برای حفاظت رفته تا نماز به جای آورند و البته با لباس جنگ و با اسلحه زیرا کافران انتظار آن دارند که شما از اسلحه واسباب خود غفلت کنید تا یکباره به شما حمله آورند....".
امام صادق علیه السلام می فرمایند "مساجد در روز قیامت از همسایگانی که در آن جا نماز نمی خوانند شکایت می کنند. (بحار الانوار جلد3 ص 384)

کارکرد عبادی مسجد در طول تاریخ نه تنها دچار افول و خاموشی نشده بلکه تا عصر حاضر نیز تداوم یافته است و برگزاری نماز جماعت و سایر مراسم و آیین های مذهبی که مظهر وحدت امت اسلامی است همیشه مورد توجه و اهتمام مسلمین بوده و هست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 3772
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1